HJK:n värikkään kauden vuosipaketti 2023

On joulukuun puoliväli. Kreikan Thessalonikissa torstai-ilta on kääntymässä yöksi. Toumba stadionilla pelataan Konferenssiliigan lohkovaiheen päätöspelin toisen jakson yliaikaa PAOK:n johtaessa peliä 4-1. HJK:n kannattajien mieliä valtaa pettymys, kun Klubin kausi ja eurolohkopelit ovat päättymässä tappioon.

Sitten alkaa tapahtua. Perparim Hetemaj ja PAOK:n Marcos taistelevat pallosta PAOK:n päätyrajalla rangaistusalueen sisällä. Hetemaj ehtii palloon ensin ja Marcosin kurottaessa siihen myös, hän samalla liukuu Perpan nurin. Hetemaj kruunaa kaatumisen näyttävällä teatraalisuudella, kuten niin monta kertaa aiemminkin uransa aikana.

Tilanne tarkistetaan VAR:lta, mutta tuomarin päätös pysyy voimassa. Hetemaj on hankkinut Klubille rangaistuspotkun. Hän asettuu itse vetämään sitä. Laukaus suuntautuu vasempaan alakulmaan, maalivahti aavistaa oikein, mutta tarkka laukaus menee veskarin käsien ulottumattomiin kolahtaen kuitenkin tolppaan. Sillä hetkellä sydämen lyönnit pysähtyvät. Jokainen katsoja ehtii huokaista peläten pallon kimpoavan ulos. Muutaman sekunnin sadasosan jälkeen se painuu kuitenkin toisen tolpan alajuureen sivuverkkoa heilauttaen. Perpa on tehnyt maalin uransa päättävässä pelissä.

Pian tämän jälkeen tuomari viheltää pilliin pelin päättymisen merkiksi. Samalla päättyy Klubin pitkä, vaiherikas ja menestyksekäs kausi. Viimeisen pelin pettymys on juuri kääntynyt riemuksi Perparim Hetemajn tatuoitua uransa päätöksen lähtemättömästi katsojien mieliin.

”Heti kun rike tapahtui kentän toisessa päässä ja pilkku vihellettiin, alkoi ympäriltä kuulua Perpa vetää -huutoja. Pitkään näytti siltä, että Bandé menisi pallon taakse, ja vaikka hieno mies onkin, kaikki toivoivat Perpaa vetämään. Kun Perpa asteli pilkulle, oli 50 helsinkiläiskannattajan kesken odottava tunnelma. Ottelun voittajasta ei ollut epäselvyyttä, mutta nyt oli mahdollisuus sinetöidä klubilegendan ura ja tämän kauden euroturnee rankkarimaaliin Kreikan hornankattilassa. Panenkaakin huudeltiin. Pallon kimmotessa tolpasta, tuli epäusko, että meneekö se sisään, mutta lopulta näki, kun verkko pullistui toisessa alanurkassa. Siinä hetkessä maalia juhlittiin kuin sillä olisi ollut vaikutusta ottelun pistejakoon tai merkitystä tuleviin peleihin. Kaikki tahtoivat Perpan onnistuvan ja sen hän kliinisesti tekikin”, kertaa Forza HJK:n jäsen Ode tunnelmia Toumba Stadionilla.

HJK:n kannattat Toumba-stadionilla

Eurolohkoihin ei mennä enää hakemaan vain elämyksiä

HJK:n kausi oli menestys. Veikkausliigan mestaruus, Liigacupin voitto ja paikka Konferenssiliigan lohkossa ovat saavutuksia, johon Suomessa kykenee ainoastaan Klubi.

Vain kaksi tasapeliä Konferenssiliigan lohkovaiheessa oli kuitenkin pettymys. Klubin selvittäessä tiensä jo kolmantena vuonna putkeen europelien lohkovaiheeseen, odotukset seuraavan askeleen ottamisesta kasvoivat. Altavastaajan asemasta olisi kuitenkin venyttävä todellisiin urotekoihin, että se iso askel eli lohkoista pudotuspeleihin eteneminen toteutuisi. Tähän ei Klubi hyvistä peliesityksistä huolimatta kyennyt.

Tavoitteita pitää kuitenkin asettaa, jotta niitä voi joskus saavuttaa. On kunnianhimoista, että HJK on itse asettanut tavoitteeksi tuon seuraavan askeleen ottamisen.

Vaikka europeleihin ei haluta mennä enää pelkästään hakemaan elämyksiä, tarjosi Konferenssiliigan lohkovaihe kuitenkin paljon niitäkin myös tänä vuonna. Jos Perpa suoritti itsensä lähtemättömästi katsojien mieliin kauden päättäneessä PAOK-pelissä, niin saman suorituksen teki Topi Keskinen Mestarien liigan karsintapelissä Bolt Arenalla norjalaista Moldea vastaan.

HJK:n kannattaja Eintracht Frankfurt -away pelissä Kuva: Mira Lönnqvist

Yksi Klubin kaikkien aikojen komeimmista euromaaleista

Heinäkuussa Bolt Arenalla yli 8000 katsojan edessä Moldea vastaan pelatussa Eurooppa-liigan karsintapelissä, parinkymmenen minuutin kohdalla Molde nousee vaarallisen näköisesti Klubin rangaistusalueelle. Klubin puolustus kuitenkin blokkaa hyökkäyksen hyvin ja pallo ajautuu Atom Tanakalle. Hän näkee Keskisen lähtötelineissä Klubin rangaistusalueen kaarella ja lähettää kaaripallon kentän puoliväliin.

Siitä alkaa Topi Keskisen ja Molden Benjamin Hansenin kilpajuoksu kohti palloa. Mikkelin pikajuna lähtee juoksuun viiden metrin takamatkalta, mutta jo heti keskiviivan jälkeen kaartaa Hansenin ohi saaden samalla pallon haltuunsa. Sen jälkeen Keskinen on yksin maalivahtia vastaan ja sijoittaa kylmän viileästi pallon takakulmaan. Yksi Klubin kaikkien aikojen komein euromaali on syntynyt.

Klubipäädyn tifo Molde-pelissä Kuva: Teemu Taipale

Forza HJK valitsi Topi Keskisen vuoden pelaajaksi

Kauden lopussa Forza HJK:n jäsenet äänestävät Topi Keskisen vuoden pelaajaksi, vaikka palkinnosta kilpaili muiden muassa Veikkausliigan maalikuninkuuden voittanut Bojan Radulovic. Lempinimen Seksinen klubipäätyläisiltä saanut Topi oli kauden aikana pelannut nopeudellaan ja vaarallisuudellaan itsensä kannattajien sydämiin. Tilastojen mukaan Keskinen parhaimmillaan kiihdyttää vauhtilukemiin, joilla olisi jopa Valioliigan Top ten:ssä.

Forza HJK:n puheenjohtaja Jarmo Kuisma luovutti Topi Keskiselle Vuoden pelaaja -palkinnon Kuva: Mira Lönnqvist

Klubi voittaa Liigacupin – putoaa Suomen Cupista ensimmäisessä pelissä

Kausi aloitettiin jälleen Liigacupin peliellä. Tänä kaudella Klubi pelasi poikkeuksellisesti kaikki Liigacupin kotimatsit ulkona Bolt Areenalla. Talvinen sää toi peleihin hienoa eksotiikkaa. Tammikuun 27. päivä Klubi kohtasi avauspelissä IFK Maarianhaminan. Klubi voitti pelin 3-0 Kai Meriluodon, Tuomas Ollilan ja Atom Tanakan maaleilla.

Atom Tanaka laukoo maalin IFK Maarianhaminaa vastaan Kuva: Mira Lönnqvist

FC Lahti kaatui lukemin 5-2. Tässä pelissä MP:stä HJK:hon siirtynyt Topi Keskinen pelasi itsensä Klubin kannattajien tietoisuuteen ja sydämiin tehden neljä maalia. Liam Möller viimeisteli yhden. Klubi jatkoi hienoja otteitaan ja seuraavassa pelissä Honka meni nurin lukemin 4-0 ja samalla Klubi jo lähes varmisti lohkovoiton.

Seuraavassa pelissä Liigacupin pre-season -luonne näytti raadollisimman puolensa. Vaikka lohkovoitto ei vielä ollut täysin varmistanut, HJK laittoi vieraspeliin Interiä vastaan Klubi 04 -joukkueen, edustusjoukkueen jäädessä harjoittelemaan. Päätöstä kritisoitiin ylimielisyytenä ja se kostautui 4-0 tappiolla. Pelistä ei jäänyt jälkipolville muuta kerrottavaa kuin että moni nuori pelaaja sai vyölleen ensimmäisen Klubin edustusjoukkueen kilpailullisen pelin.

Lohkon päätösottelussa KTP meni heti alussa 1-0 johtoon rangaistuspotkumaalilla. Klubi onnistui kuitenkin kääntämään peli voitoksi Anthony Olusanyan kahdella maalilla ja voitti lohkonsa.

Välierässä maaliskuun puolivälissä Bolt Arenalle vastaan asettui KuPS. Peli päättyi tasan 1-1 Pyry Soirin tehtyä Klubin ainoan maalin. Klubi voitti rangaistuspotkukilpailun ja selviytyi jatkoon.

AC Oulu oli selvittänyt myös tiensä finaaliin, joka pelattiin 1.4. Bolt Arenalla. Maalit tehtiin pelin viimeisillä minuuteilla. Atom vei Klubi johtoon 83. minuutilla ja Maksim Stjopin kasvatti johdon 2-0 vain muutama minuutti myöhemmin. Oulu kavensi vielä 2-1, mutta Sami Hyypiä Trophy -lautanen löysi tiensä Bolt Arenan palkintokaappiin. Liigacup-mestaruus oli Klubille kautta aikain kuudes.

Suomen Cupista jäi Klubin osalta tänä vuonna yhtä vähän historiankirjoitettavaa kuin Liigancupin pelistä Interiä vastaan. Klubi käveli päin Honkaa heti ensimmäisessä pelissään. Espoolaiset pudottivat Klubin jatkosta rangaistuspotkuilla varsinaisen peliajan päätyttyä tasan 1-1. Klubin maalin viimeisteli jälleen Meriluoto.

Kaudella 2022 Ilveksessä lainalla pelannut Meriluoto palasi Klubiin tälle kaudelle, mutta hyvistä otteistaan cup-peleissä hän ei saanut kuitenkaan paljon vastuuta Toni Koskelan alaisuudessa Veikkausliigassa. Niinpä HJK lainasi Meriluodon jälleen, tällä kertaa astetta kahta kovempiin ympyröihin. Meriluoto siirtyi Puolan Ekstra -liigaan Stal Mielecin riveihin.

(Meriluoto Forza HJK:n haastattelussa vuonna 2022 hänen paluunsa Klubiin varmistuttua.)

Eurooppa-liigan karsinnat

Klubi oli voittanut Molden kotonaan Keskisen hienolla maalilla. Karsintaparin toisessa osaottelussa Molde vie peliä kotikentällään ja voitti ottelun 2-0, pudottaen Klubin Mestarien liigan karsinnoista. Klubin europelit jatkuivat Eurooppa-liigan kolmannella karsintakierroksella azerbaitsanilaista Qarabağia vastaan.

Eirik Haugan yrittää pysyä Topi Keskisen kyydissä Molde-away -pelissä Kuva: MIra Lönnqvist

Bakussa Klubi oli aika ajoin sillassa Qarabağin käsittelyssä. Keskinenkin oli Azerbaidžanissa merkattu pelaaja. Pallon hallinta oli ottelussa selvästi azereilla, mutta vedot maalia kohti Klubi kuitenkin vei 7-5. Qarabağ johti peliä 1-0, kun vaihdosta kentälle tullut Anthony Olusanya sai 77 minuutilla syötön Hostikalta ja tasoitti pelin. Vajaa kymmenen minuuttia myöhemmin Qarabağ viimeisteli kuitenkin jälleen maalin ja voitti matsin 2-1.

Forza HJK:n kauden aikana sosiaalisessa mediassa julkaisemista kuvista Farul-kotipelin alla julkaistu kollaasikuva Kollaasin kuvat: Mira Lönnqvist

Toisessa osaottelussa Bolt Arenalla Klubi johti jo 1-0 Santeri Hostikan maalilla, kun Kevin Kouassivi-Benissan sai lyhyen ajan sisällä kaksi keltaista korttia ja joutui jättämään kentän punaisen kortin saattelemana. Qarabağ sai ylivoimalla pelin haltuunsa ja voitti pelin jälleen lukemin 2-1. Niinpä yhteismaalein 4-2 Klubin tie Eurooppa-liigan karsinnoissa katkesi.

Matsin ranskalaisen tuomarin toiminta nostatti, syystäkin, kuumia tunteita klubilaisten mielissä niin kentällä kuin katsomossakin. Kevinin saaman punaisen kortin lisäksi tunteet kuumenivat tuomarin viheltäessä vapaapotkun Qarabağille tässä videolla näkyvässä tilanteessa.⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠

Tuomari hymyilee vihellettyään Qarabagille vapaapotkun tilanteessa, jossa kukaan ei riko Kuva: Mira Lönnqvist

Radulovic oli Konferenssiliigan karsintojen sankari

Klubin europelit jatkuivat Konferenssiliigan karsinnoissa, jossa Klubi sai vastaansa romanialaisen Farul Constanțan. Tämän otteluparin HJK vei yhteismaalien 3-2. Ensimmäistä osaottelua vieraissa Klubi johti 1-0 Joona Toivion maalilla, mutta Farul nousi Klubin ohi kahdella maalillaan. Kotipeliin lähdettiin siis jännittävässä tilanteessa. Tappio olisi merkinnyt Klubin eurotaipaleen päättymistä karsintoihin.

Bolt Arenalla kuitenkin juhlittiin Klubin pääsyä europelien lohkovaiheeseen jo kolmantena vuotena peräkkäin. Bojan Radulovic oli ottelun sankari kahdella maalillaan ja kesän siirtoikkunassa hankitun Niki Mäenpään pitäessä romanialaiset nollilla, Klubi voitti pelin 2-0.

Boja Rudulovic tulettaa maaliaan romanialaista Farul Constanțania vastaan Kuva: Mira Lönnqvist

Konferenssiliigan lohkovaihe

Konferenssiliigan lohkovaihe oli tulosten valossa Klubilta tarpomista. Heinäkuussa Toni Koskelan tilalle palkattu Toni Korkeakunnas onnistui tuomaan peleihin kaivattua rohkeutta, eikä Klubi lähtenyt peleihin pelkästään puolustamaan ja toivomaan yhden vastahyökkäyksen mahdollisesti tuomaa voittoa. Klubi pyrki pelaamaan omaa peliään, vaikka vastassa oli jalkapallomaailman jättiläisiä.

Pelitapa oli kuitenkin riski, joka kostautui erityisesti Frankfurtissa, jossa kauden 2021-22 Eurooppa-liigan mestari Eintracht murskasi Klubin 6-0. Tulosta syntyi kahden tasapelin verran Aberdeenia vastaan, kun pisteet jaettiin sekä vieraissa että kotona. Marraskuun lumisessa pakkassäässä pelattu kotipeli skottijoukkuetta vastaan oli yksi lohkovaiheen mieleenpainuvimpia pelejä. Matsia väritti niin molemmissa päissä maalivahteja lumipalloilla heittelevät kannattajat kuin jäähyväisiä kotikentällä jättävät pelaajatkin.

Perparim Hetemaj jättää jäähyväiset Bolt Arenalla 30.11. pelatussa viimeisessä kotipelissä Bolt Arenalla Kuva: Mira Lönnqvist

Jäähyväiset jättivät valmentaja Toni Korkeakunnas ja pelaajista Perparim Hetemaj, Roope Riski, Aleksi Paananen, Niko Hämäläinen, Filip Rogić ja Kristopher Da Graca ja Matti Peltola.

Forza HJK:n kauden aikana sosiaalisessa mediassa julkaisemista kuvista talvisäässä pelatun Aberdeen-pelin alla julkaistu kuva Korkeakunnas-kuva: Mira Lönnqvist

Konferenssiliigan lohkovaiheessa todelliset venymiset jäivät saavuttamatta. Lohkon avauspelissä Klubi haastoi hyvin PAOK:ia ja Hasane Bandé veikin Klubin ensin 1-0 johtoon, mutta peli kääntyi kuitenkin vastustamattomasti kreikkalaisille ja Bojanin yliajalla tekemä rangaistuspotkumaali oli lopulta vain kosmetiikkaa. Bolt Arenalla Klubi hävisi Eintrachtille vain maalilla, mutta kovin laiha lohtu sekin oli revanssissa 6-0 vierastappion jälkeen.

Klubi Euroopassa

Tämän kauden lohkovaiheen kaksi pistettä oli pettymys, mutta sen rinnalla on kuitenkin hyvä aina katsoa isompaakin kuvaa. Klubi on ollut europelien lohkovaiheessa kymmenen vuoden sisällä neljä kertaa. Se on saavutus, jota voi peilata vaikka siihen, että Pohjoismaisten seurojen vertailussa HJK on jaetulla kolmannella sijalla eurolohkopaikkojen määrässä viimeisen kymmenen vuoden aikana.

FC Køpenhavn on pudonnut lohkoista tuona aikana vain kaksi kertaa. Malmö FF on saavuttanut lohkopaikan kuusi kertaa. Kolmannen sijan neljällä lohkovaiheellaan HJK:n kanssa jakavat FK Bodø/Glimt, Molde FK, FC Midtjylland ja Rosenborg BK.

Tällainen vertailu ei tietenkään anna tilanteesta selkeää kuvaa. On esimerkiksi eri asia päästä Mestareiden liigan kuin Konferenssiliigan lohkoihin.

Lohkovaihepelit kuitenkin ovat pitkässä juoksussa pelejä, jotka kasvattavat seuroja pelillisesti ja taloudellisesti. Konferenssiliigan lohkovaiheen pelit ovat tässä tärkeä osa palapeliä.

Aki Riihilahti on tehnyt mittavan palveluksen, ei vain suomalaiselle, vaan koko Euroopan jalkapallolle omalla sinnikkyydellään Euroopan kabineteissa. Tuon työntuloksen eurofutiksessa on kokonaan uusi sarja, jonka avulla rahavirtoja valuu myös pienemmille seuroille. Se tasoittaa kansallisiakin liigoja, tekee niistä mielenkiintoisempi ja kaikki voittavat.

Alkusermonian tunnelmaa 9.11. Bolt Arenalla pelatussa Klubi-Eintracht-pelissä Kuva: Juha Juoni

Kansainväliselle tasolle nousseet Klubipäädyn tifot

Forza HJK toteutti Klubipäädyn kanssa yhteistyössä viime vuoden tapaan jälleen MobilePay-keräyksen päädyn tifo-toimintaa tukemaan. Keräys oli tänäkin vuonna iso menestys tuottaen yli 4000€ tifo-kassaan.

Jo viime vuonna päädyn tifo-ryhmä teki keräyksen tuotoilla Suomessa ennennäkemättömän isoja ja hienoja tifoja useissa peleissä. Tänä vuonna tifo-ryhmä ylitti edellisvuodenkin saavutukset. Varsinkin Aberdeen-pelin upea tifo, jossa oli kuvat Klubista lähtijöiksi ennustetuista Atom Tanakasta, Valtteri Morenista, Perparim Hetemajsta, Matti Peltolasta ja Lucas Lingmanista, oli yksi kaikkien aikojen hienoimmista tifoista Suomessa, ellei jopa hienoin. Se huomioitiin myös ulkomailla. ESPN valitsi sen lohkovaihepelien parhaiden tifojen joukkoon.

”Katsomossa kausi oli HJK:n koko historian paras. Klubipääty alkaa olla kansainvälisellä tasolla, toivottavasti joskus myös pelaajat kentällä. Uskomattoman hienoja tifoja pitkin kautta, ja komeita pyroja” Forza HJK:n pitkäaikainen jäsen Petrus Pesonen hehkuttaa päädyn toimintaa kauden aikana.

Myös Erkka V. Lehtola hehkutti Aberdeen-pelin tifoa X:ssä.⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠

Klubipääty jättää jähyväisiä pelaajille komealla tifolla Aberdeen-pelissä Bolt Arenalla 30.11. Kuva: Mira Lönnqvist

Valmentajan vaihto otteluruuhkan kynnyksellä

Kauden kohokohtia oli luonnollisesti Veikkausliigan mestaruus, johon Klubi ylsi nyt neljännen kerran putkeen. Mestaruus oli Klubille kautta aikain 33. ja HJK näyttääkin dominoivan kotimaista jalkapallosarjaa. Jos kuitenkin kurkistaa sarjataulukkoja tarkemmin, huomaa, että tällä kaudella Klubi vie mestaruuden tasapisteillä KuPSin kanssa, paremman maalieron turvin. Kahtena edellisenä kautena mestaruus on tullut pisteen erolla KuPSiin.

Kovin vankasta Veikkausliigan dominoinnista ei siis voida puhua ja soraääniä kannattajien keskuudessa oli kuultu jo edellisinä kausina. Muun muassa valmentaja Toni Koskelan erovaatimukset yltyivät tällä kaudella, kun Klubin peli alkoi keväällä yskähdellä.

Elettiin heinäkuun alkua. Klubi kohtasi FC Lahden kotonaan ja hävisi pelin 0-1. Pelin jälkeen Klubipääty oli raivossaan joukkueelle ja Koskelalle. Toukokuun alusta alkaen Klubi oli pelannut yksitoista peliä Veikkausliigassa, joista tuloksena oli kolme voittoa, kuusi tasapeliä ja kaksi tappiota. Jaossa olleista 33 pisteestä, Klubi oli kerännyt viisitoista.

Heinäkuun puolivälissä, FC Lahdelle kärsityn tappion jälkeen, Klubi aloitti Mestareiden liigan karsinnat rimaa hipoen 1-0 voitolla kotona pohjoisirlantilaista FC Larnea vastaan. Heti peliä seuraavana päivänä Klubi yllättäen tiedotti valmentajan vaihdosta. HJK:n kolmeen mestaruuteen ja kaksi kertaa eurolohkoihin vienyt valmentaja Koskela sai lähteä. Tilalle oli palkattu Toni ”Toke” Korkeakunnas.

Token tehtävänä oli avata lukkoon ajautuneen joukkueen peli ja tehdä se juuri alkaneiden europelien keskellä tilanteessa, jossa moni pelaaja ei ollut käytössä pahan loukkaantumissuman vuoksi. Tavoitteeksi asetettiin Veikkausliigan mestaruus ja lohkovaihepaikka europeleissä. Tehtävä ei ollut helppo.

Valmentajan vaihtoon liittyvä riskinotto kannatti, vaikka ensimmäinen testi, vieraspeli Pohjois-Irlannissa olikin vielä tahmeaa ja tuliaisina oli 2-2 tasapeli. HJK voitti kuitenkin viisi seuraavaa Veikkausliigan peliä ja pelasi runkosarjan päätöspelissä KuPSin vastaan tasan. Klubi oli noussut takaisin liigan kärkeen, voittaen runkosarjan pisteen erolla KuPSiin.

Toni Korkeakunnas 3.9. pelatussa runkosarjan viimeisessä pelissä KuPS:ia vastaan Bolt Arenalla Kuva: Mira Lönnqvist

Suomen suurimman ja kauneimman oheispalvelut stadionilla

Tässä kohtaa tarinaa siirrytään kentältä hetkeksi ”asiantuntijakatsomoon”. Jos Klubipäädyn tifo-ryhmä ylitti itsensä kauden lopussa, Bolt Arenan oheispalvelut alitti kaikki kriteerit alkukaudesta.

Forza HJK:n tietojen mukaan edellinen ravintoloitsija vei mennessään runsaasti myös Arena-yhtiölle kuuluneita kiinteitä kalusteita. Tilojen uudelleenkalustus hidasti liikkeellelähtöä ja vasta huhtikuun alussa kuvaan astui uusi ravintoloitsija, Tavastia-klubin taustallakin oleva Helsingin Rock’n’roll Oy.

Siihen saakka peleissä oli vaihtelevasti olematon tarjonta syötävää ja juotavaa. Ennen Veikkausliigan alkua saattoivat yhdessä pelissä katsojat olla pääkatsomon makeisautomaatin varassa. Seuraavassa pelissä tästä automaatistakin oli sähköt napsaistu pois päältä. Lopulta tilanteen pelasti juniorijoukkueiden vanhemmat makkarapisteineen.

Ruoka- ja juomapalvelut olivat tökkineet aiempinakin kausina. Asiakaskokemuksen oli luvattu parantuvan ja tavoitteena oli ollut usein laaja valikoima ruokaa ja juomaa. Huhtikuussa Helsingin Rock’n’roll Oy otti perusasiat haltuun ja homma alkoi rullaamaan.

”Boltin matsipalvelut toimi yllättävän hyvin kuluneella kaudella, tärkeimmät asiat oli hoidettu todella hyvin. Bissen sai aina nopeasti ja lähin järjestyksenvalvoja opasti luvalliselle tupakkapaikalle. Muut palvelut jäivät testaamatta, mutta tuossahan ne tärkeimmät kuitenkin ovat”, virnistelee Pesonen Bolt Arenan palveluille.

Perusasiat kuntoon ja Rock’n’roll!

Peusasiat Klubipäädyssä Kuva: Petrus Pesonen

Yksi kaikkien aikojen Veikkausliiga-trillerieistä (osa 1)

”Veikkausliigassa ehdoton henkinen käännekohta oli Seinäjoella 29.7. kun 1-0 tappiosta noustiin 1-2 voittoon ja maalin joutui kesken pelin Ramula, nousten matsin sankariksi. Token tanssitti sillä voitolla pitkään tappiottamaan putkeen joukkueen ja aina mestaruuteen asti. [Kauden] Pettymyksenä oli jälleen lohkovaiheen heikko menestys, virta loppui ja seitsemän viimeistä peliä Token johdolla meni ilman voittoa”, Pesonen kertaa loppukauden käänteitä.

Tuo runkosarjan peli SJK:ta vastaan oli yksi kaikkien aikojen trillereistä Veikkausliigassa. Ottelu oli vasta neljäs peli, jossa Korkeakunnas oli Klubin peräsimessä - toinen Veikkausliigassa. Kokoonpanosta puuttui loukkaantumisen vuoksi maalivahti Jesse Öst ja kakkosmaalivahtina mukana oli Klubi 04:n Alex Ramula.

Otteluruuhka oli kiihkeimmillään. Klubi oli juuri samalla viikolla pelannut kotonaan Moldea vastaan ja voittanut pelin Keskisen hienolla maalilla 1-0. Seinäjoella pelattiin lauantaina ja heti seuraavan viikon keskiviikkona odotti toinen osaottelu Moldea vastaan Norjassa.

Pelin alku oli katastrofaalinen. SJK hallitsi peliä mielin määrin ja Klubi pelasi kuin sumussa, eikä käytännössä päässyt hyökkäämään lainkaan. Katastrofi otti uusia mittasuhteita jo 13. minuutilla, kun Klubin pohjoismakedonialainen maalivahti Dejan Iliev loukkaantui tavoitellessaan keskityspalloa ja pudotessaan maahan kyynärpää edellä.

Niinpä Klubi joutui vaihtamaan maaliin 18-vuotiaan Ramulan, jolla ei ollut vyöllään vielä yhtään Veikkausliigan peliä ja edellisen kilpailullisen pelinsäkin hän oli pelannut niinkin kauan sitten kuin helmikuussa - A-poikien SM-sarjassa.

SJK jatkoi vyörytystään, eikä Klubi saanut edelleenkään rakennettua hyökkäyksiä. Veikkausliigan debytantti Ramula toimi viimeisenä lukkona Klubin maalilla pelastaen useita vaarallisia tilanteita. Ensimmäisen puoliajan yliajalla Klubista edellisen kauden päätteeksi riitaisissa merkeissä lähtenyt Murilo pääsi kuitenkin keskittämään millimetrin tarkasti Donwoodille, joka puski pallon maaliin. Yliajan viimeisillä sekunneilla Ramula venyy vielä kerran paraatipelastukseen ja pelastaa Klubin enemmiltä takaiskuilta.

Toiselle puoliajalle lähdettäessä tilanne vaikutti epätoivoiselta. Klubilla oli maalissa kokematon nuori maalivahti ja joukkueen esitys oli ollut luokaton. Joulukuussa Forzan pikkujoulussa vieraillut Korkeakunnas kertoi kysyneensä joukkueelta pukukopissa, että vaikka he oikein yrittäisivät, olisiko edes mahdollista pelata huonommin toisella jaksolla.

Toisen puoliajan alussa Jukka Raitala pelasti Klubin takaiskulta pallon ollessa menossa tyhjään maaliin. Kerho jatkaa vyörytystä. Sitten, 54 peliminuutin kohdalla, peli seisahtuu hetkellisesti Lucas Lingmanin saatua pallon Klubin puolustusalueella. Ja kuin salama kirkkaalta taivaalta, Lingman antaa pitkän syötön Keskiselle, joka yllättäen pääsee ohi SJK:n puolustuksen. Pallon ensimmäisen pompun jälkeen hän saa pukattua sen ohi vastaan tulleen SJK:n maalivahdin ja saa sen haltuunsa rangaistusalueen reunalla. Sieltä Keskinen siirtää pallon Radulovicille, jolla on helppo työ sijoittaa pallo maaliin ohi paikalle syöksyvän Kerhon puolustajan. Kaikkien yllätykseksi, peli onkin yhtäkkiä tasan.

Ja lisää tuli heti perään. Pelin 59. minuutilla Radulovic ensin pelaa itsensä vapaaksi SJK:n rangaistusalueen läheisyydessä, syöttää vasemmalta nousseelle Raitalalle, joka jatkaa pallon yhdellä kosketuksella maalin edessä olleelle Olusanyalle, joka ohjaa ulkosyrjällä pallon maaliin. Pelitilanteisiin nähden, lähes luonnonlakien vastaisesti Klubi siirtyy johtoon.

Trillerin kierrokset nousevat jälleen uusille lukemille 75. minuutilla, kun Hetemaj saa suoran punaisen varsin kevyeltä vaikuttaneesta tilanteesta. Hetemaj kiehuu kentällä ja Klubin kannattajat vieraskatsomossa. SJK:n kannattajat sen sijaan riemuitsevat. Stadion kiehuu kuin ylikuumentunut kattila.

SJK-away 29.7. Kuva: Teemu Taipale

Pelin viimeinen vartti on jälleen kotijoukkueen vyörytystä. Alivoimalla pelaavan Klubin puolustus kuitenkin pitää pintansa. Raitala on yksi pelin hahmoja blokaten jälleen hienosti yhden vaarallisen laukauksen. Hän tuulettaa näyttävästi onnistumistaan tilanteen jälkeen.

Jännitys on sanoin kuvaamattomissa mittasuhteissa. Klubi kuitenkin roikkuu voitossa kiinni ja kello kääntyy yliajalle. Sen lopussa nähdään vielä erikoinen tilanne, kun Ramula pelaa aikaa ja antaa pallon olla maassa edessään. Hän tarttuu siihen vasta viime hetkellä, ennen kuin SJK:n ylös noussut puolustaja Kemppainen kurottaa jalallaan siihen. Hetken näyttää siltä, että SJK saa tilanteesta vielä kulmapotkun, kun pallo vierähtää Ramulan käsistä yli päätyrajan. Tuomari viheltää kuitenkin tilanteesta vapaapotkun HJK:lle. Klubin kannattajat huokaisevat helpotuksesta.

Kun Ramula asettuu antamaan vapaapotkua, tuomari viheltää pilliin. Nitrosirkus oli päättynyt Klubin voittoon.

Kesän siirtoikkunan pelaajavahvistukset

Vaikka Ramula oli ollut mies paikallaan vastuunkannon hetkellä, heti elokuun alussa Klubi julkisti siirtouutisen: Italiassa ja Huuhkajissa pelannut, mutta sillä hetkellä ilman sopimusta ollut Niki Mäenpää siirtyi vahvistamaan Klubin maalivahtitilannetta, joka oli huteralla pohjalla loukkaantumisten seurauksena. HJK oli jälleen saanut yhden suomalaisen jalkapallolegendan vahvuuteensa.

Kesän siirtoikkunassa Klubi vahvistui myös toisella Huuhkaja-pelaajalla, Niko Hämäläisellä. Muita vahvistuksia olivat Örebrosta siirtyneellä Filip Rogićilla, lainasopimuksella ruotsalaisesta IK Siriuksesta siirtynyt Kristopher Da Gracalla ja kolmen vuoden sopimuksen Klubin kanssa tehnyt Burkina Fason maajoukkuehyökkääjä Hasane Bandé.

Niki Mäenpää 20.8. Turussa, jossa Klubi otti 1-3 voiton FC Interistä Kuva: Mira Lönnqvist

Yksi kaikkien aikojen Veikkausliigan trillereistä (osa 2)

Mestaruussarjan pelit HJK aloitti yhtä vakuuttavasti kuin pelasi runkosarjan lopussa. Loppusarjan Klubi aloitti 2-0 voitolla FC Interistä Bandén ja Radulovicin maaleilla.

Ottelutahti oli jälleen hurja. Klubin pelatessa samaan aikaan Konferenssiliigan lohkopelejä ja Veikkausliigaa, oli kalenterissa Inter-pelistä alkaen 12 päivän sisään neljä peliä eli peli joka kolmas päivä.

Inter-pelin jälkeen Klubi isännöi PAOKia kotona, jonka jälkeen oli jälleen edessä matka Seinäjoen OmaSP Stadionille. Kuin korkeampien voimien käsikirjoittamana, pelistä tuli yksi kaikkien aikojen trillereistä Veikkausliigassa - osa 2.

Sarjassa KuPS hengitti Klubin niskaan ja voiton tärkeyttä seinäjokisista ei voinut liikaa korostaa. Peli alkoi, toisin kuin edellisellä vierailulla, HJK:lle suotuisissa merkeissä. Klubi siirtyi 1-0 johtoon puolen tunnin pelin jälkeen, kun Keskinen haastoi laidalla Matej Hradeckyn, ampaisi ohi ja pääsi syöttämään tämän edestä maalin eteen Ollilalle, joka sijoitti pallon maaliin.

Heti toisen puoliajan alussa, Mikkelin pikajuna on jälleen vauhdissa. Keskinen pääsi läpi vaarallisesti SJK:n rangaistusalueelle, juoksi kohti maalia ja hänet kaadettiin. Pallo vietiin pilkulle, josta Ollila viimeisteli päivän toisen osumansa.

Peli alkoi vaikuttaa jo ratkenneelta, kunnes koitti Klubin musta minuutti. Oli pelattu 82 minuuttia, kun SJK sai vuorostaan rangaistuspotkun ja Moreno laittoi pallon pilkulta ohi Östin. Vain hetkeä myöhemmin pallo oli jälleen Klubin maalissa Morenon viimeistelemänä.

SJK-away 24.9. Kuva: Marko Lilja

Tärkeä voitto oli valumassa Klubin käsistä. Peli vyöryi päästä päähän ja ilmassa leijui ottelun ratkaisumaali. Kumpaan päähän, sitä ei uskaltanut kukaan ennustaa. Ollilakin oli lähellä hattutemppua.

OmaSP Stadion kiehui jälleen. Jalkapalloromantikon silmin näky oli kaunis, mutta Klubin kannattajien mieliin se oli syöpymässä postikorttimaisemaksi helvetistä: ”Terveisiä hetkestä, jolloin Veikkausliigan mestaruus alkoi karata käsistä”.

Sitten pelattiin jo yliaikaa. Rogić riisti pallon keskialueella siirtäen sen Radulovicille. Klubi lähti hyökkäykseen. Rangaistusaluetta keskeltä lähestynyt Bojan syötti pallon vasemmalla etenevälle Hämäläiselle, joka näki rangaistusalueen laidalla Bandén. Poikittaissyöttö tuli hänelle aavistuksen taakse ja Bandé joutui neppaamaan pallon kuin balettitanssijan askeleella. Hän sai kuitenkin vetoon juuri riittävästi voimaa ja se suuntautui tarkasti takakulmaan ohi SJK:n maalivahti Uusitalon.

HJK voitti pelin ja Seinäjoen apteekeista oli nitrot loppuunmyyty.

Mestaruussarjan päätös ja 33. mestaruus

Seuraavan pelin Honkaa vastaan Klubi hoitaa tyylitellen 3-0 lukemin. Liigan toiseksi viimeisessä pelissä Klubilla on mahdollisuus varmistaa mestaruus, mutta hurjan nousun liigan viimeiseltä sijalta mitalitaisteluun tehnyt VPS voitti pelin yliajan maalilla ja ratkaisu siirtyi viimeiseen peliin.

”Kauden kohokohtia mulle oli yön yli -reissut kotimaassa ja ulkomailla. Sitä hauskempia, jos sai jonkunlaisen keskusteluyhteyden alkuasukkaisiin. Itse peleistä mulla ei ole varsinaisia kohokohtia, paitsi vitutus Vepsun viime hetken voittomaalista”, kertaa yksi ahkerimmin Klubin pelejä vieraspeleissä kiertävä Klubin kannattaja ja Forzan jäsen Epeli.

Forza HJK:n Veikkausliigan päätösmatsin HJK-KuPS alla somessa julkaisema kuva

Lokakuun 21. päivä Veikkausliigan mestaruus ratkaistiin Klubin ja KuPSin kesken Bolt Arenalla. Voitolla KuPS nousisi tasapisteisiin HJK:n kanssa. Klubin paremman maalieron vuoksi, KuPS tarvitsisi kuitenkin kolmen maalin voiton mestaruuteen. Kuopiolaiset laittoivat kaiken peliin ja jo hyvissä ajoin ennen loppua myös maalivahti Kreidl osallistui hyökkäyksiin. KuPS ei päässyt missään vaiheessa kuitenkaan tosissaan taistelemaan mestaruudesta. Klubi piti kylmähermoisesti pelin lukemat siedettävinä ja 1-2 tappio riitti Klubin mestaruusjuhliin - 33:nnen kerran.

HJK-KuPS-pelin jälkeen juhlittiin Klubin 33. mestaruutta Kuva: Mira Lönnqvist

Klubista tuli kauden aikana tiivis yhteisö

Klubi oli ottanut heinäkuussa ison riskin ja vaihtanut otteluruuhkan kynnyksellä valmentajaa. Toke onnistui kääntämään kurssin tuomalla peli-ilon joukkueeseen ja onnistuen myös luomaan seuraan kaivattua yhteisöllisyyttä. Klubin kannattajien ja joukkueen välillä muodostui loppukauden aikana Bolt Arenalta viime kausina puuttunut vahva side. Yhteenkuuluvuuden tunne näkyi varmasti joukkueen pelaamisessakin ja joukkue onnistui taas selvittämään tiensä eurolohkoihin ja kääntämään Veikkausliigassa oikeat pelit voitoiksi, jotka toivat pystin jälleen kerran töölöläiseen palkintokaappiin.

Valmentaja Toni Korkeakunnas vieraili Forza HJK:n pikkujoulussa Bar Codessa 5.12. Kuva: Cengizhan Eren

Kausi numeroina

Kauden aikana HJK pelasi 54 peliä, harjoituspelit mukaan lukien. Voittoihin näistä Klubi ylsi 28 kertaa. Tasapelejä Klubi pelasi kaksitoista kertaa ja tappioon se taipui neljässätoista pelissä. Kauden aikana HJK teki 103 maalia ja päästi 73. Bojan Radilovic voitti Veikkausliigan maalikuninkuuden 18 maalillaan. Kaikki pelit mukaan lukien Bojan laittoi pallon verkkoon yhteensä 24 kertaa.

Kohti seuraavaa kautta

Edes pre-seasonilla Klubin kannattajat eivät ole jääneet ilman jännittäviä käänteitä. HJK:n urheilutoimenjohtajana toiminut Miika Takkula siirtyi kauden loppupuolella Ilvekseen ja Klubi palkkasi Vesa Mäen Interistä jatkamaan Takkulan työtä. Korkeakunnas sai tietää Eintracht-vieraspelin yhteydessä, ettei hän saa jatkosopimusta ensi kaudelle. Valmentajaksi Klubi kiinnitti Malmö FF:n valmennustiimissä toimineen Ferran Sibilan, jolla ei ole lainkaan kokemusta valmennuksesta päävalmennuksesta mestaruussarjatasolla.

Käytännössä pelaajista vastaava taustaorganisaatio siis muuttui isolta osaltaan ensi kaudelle. Muutos on jälleen yksi iso riski, jonka Klubi ottaa. Toivottavasti se on jälleen myös riski, joka kannatti ottaa.

Helsingin Sanomat paljasti, ettei Sibilalla ole valmennukseen vaadittavaa Uefa Pro -lisenssiä. Tilanne on sekava. HJK on kertonut, että tarvittaessa kakkosvalmentaja Ossi Virta voidaan nostaa toiseksi päävalmentajaksi. Tämä ei kuitenkaan ole Palloliiton sääntöjen mukaan mahdollista.

Tilanteen pelastaisi se, että Sibila pääsisi Ruotsin jalkapalloliiton järjestämälle kurssille, jonne hän on hakenut, koska Suomessa Palloliiton seuraava kurssi alkaa vasta vuoden päästä.

Oletettavasti kaikki selviää tavalla tai toisella, mutta kysymys kuuluu: miten tähän tilanteeseen päädyttiin? Ottiko HJK tietoisen riskin palkatessaan valmentajan ilman lisenssiä vai eikö asiaa osattu huomioida rekrytointia tehdessä? Tähän emme ole saaneet vastausta. Kummassakin vaihtoehdossa HJK:n organisaatiolla on peiliin katsomisen paikka.

Synkimmät tilannearviot voimme kuitenkin varmasti pyyhkiä pois mielistämme. Klubi on niin iso valtamerilaiva, ettei se tällaiseen asiaan kaadu.

Totuttuun tapaan myös pelaajien siirrot nostattavat jännitystä, koska pre-seasonin tässä vaiheessa pelaajia aina lähtee enemmän kuin tulee sisään. Tänä vuonna pelaajarosteri on kuitenkin tyhjentynyt harvinaisen paljon.

Jukka Raitala Kuva: Mira Lönnqvist

Suuren kohun sai aikaan Jukka Raitalan jääminen ilman jatkosopimusta. Raitala pelasi vahvan kauden eikä loukkaantumisetkaan häirinneet pelaamista. Hän on ollut lisäksi esimerkillinen pukukoppipelaaja ja tuki nuorille tulokkaille. Esimerkiksi Topi Keskinen nosti Helsingin Sanomien haastattelussa Raitalan suureksi avuksi sopeutumisessaan HJK:hon ja uuteen kotikaupunkiin.

Ihmetystä herätti myös se, että HJK ei tiedottanut asiasta ennen kauden viimeistä kotipeliä, jonka vuoksi kannattajat eivät päässeet jättämään Raitalalle jäähyväisiä muiden lähtijöiden tavoin. Forza HJK:n tietojen mukaan Raitala kuittenkin tiesi jo ennen tuota Aberdeen-peliä, että HJK ei tule tarjoamaan hänelle jatkosopimusta. Hänen omasta toiveestaan asiasta ei tiedotettu ennen peliä, kuten oli tehty muiden lähtijöiden kohdalla.

Lähtijöiden listalla ovat tällä hetkellä Aleksi Paananen, Roope Riski, Perparim Hetemaj, Nicholas Hämäläinen, Filip Rogić, Kristopher Da Graca, Jukka Raitala, Maksim Stjopin, Dejan Iliev ja Miro Tenho sekä valmentaja Toni Korkeakunnas.

Pelaajakiinnityksiä Klubi-yhteisö odottaa nyt tavallista hermostuneemmissa tunnelmissa.

Aina kotona – aina vieraissa

Kuten lähes aina, tälläkin kaudella Forza HJK:n bandis oli kaikissa miesten Veikkausliiga- ja europeleissä kotona ja vieraissa.

Forzan jäsenet olivat aktiivisesti kannustamassa naisten joukkuetta useimmissa peleissä, kun naiset voittivat tällä kaudella Kansallisen Cupin ja ottivat hopeaa sekä liigassa että Suomen Cupissa. Vuoden pelaajaksi naisten puolella Forza HJK:n jäsenet valitsivat Lotta Lindströmin.

Forza HJK valitsi Lotta Lindstömin vuoden pelaajaksi. Palkinnon luovutti Juha Juoni. Kuva: Mira Lönnqvist

Forzalaisia oli myös paikalla, kun Klubi 04 nousi Ykköseen ja meni Youth Leaguessa historiallisesti toiselle kierrokselle ja melkein siltäkin jatkoon. Forzan bandis nähtiin paikalla myös silloin, kun B-tytöt voittivat historian ensimmäisen naisten Regions' Cupin.

HJK:n ainoa virallinen kannatusyhdistys Forza HJK, joka on ollut viime kausina erittäin aktiivinen. Toiminnan näkyvimmät muodot olleet edellä kerrottu tifo-keräyksen järjestäminen ja Forzan toiminta some-kanavilla. Forza on ollut jo useamman vuoden aktiivisin kannattajaryhmä sosiaalisessa mediassa Suomessa.

Lisäksi Forza muun muassa järjesti kauden aikana jäsentapaamisia, painatti uusia paitoja ja teetti jäsenten yhteistilauksella Forza-olutta. Oluttilauksen aikoihin yhdistys teetti myös Forza-lasinalusia, joita jaettiin ilmeiseksi jäsenille ja muille Klubin kannattajille peleissä.

Yhdistyksen jäsenmäärä kasvoi huomattavasti toista vuotta peräkkäin, ollen nyt yli kaksinkertainen muutaman vuoden takaiseen tilanteeseen verrattuna. Forza HJK:n jäsenyys onkin helppo ja vaikuttava tapa kantaa kortensa klubilaisen jalkapallokulttuurin kekoon.

Ensi vuonna Forza HJK juhlii 25-vuotisjuhliaan. Se tulee näkymään ja kuulumaan kauden aikana monella tavalla.

Tämän tarinan lähestyessä loppuaan, päätän soittaa miehelle, joka toi rock’n’rollin Suomeen. Tavastiasta, Ruisrockista ja monista muista yhteyksistä tunnettu, ja myös HJK:n hallituksen jäsen, Juhani Merimaa vastaa puhelimeen ennen kuin se on ehtinyt edes hälyttää.

Tarkoitukseni oli kysyä vain yksi asia, mutta ennen sitä juttelemme HJK:sta 50 minuuttia ja Merimaalla olisi analyyseja ja tarinaa riittänyt paljon pidempäänkin, ellei minun olisi pitänyt lopettaa puhelua muiden menojen vuoksi. Kysyn kuitenkin lopuksi sen puheluni alkuperäisen kysymyksenkin.

”Oletko Forza HJK:n jäsen?”
”En.”
”Eikö kaikkien pitäisi olla?”
”Pitäisi.”

Ensi kauden jäsenyys maksaa edelleen vain 20€ ja jäseneksi voi liittyä täällä.

Kiitos HJK tästä kaudesta ja hyvää uutta kautta kaikille klubilaisille!

Teksti: Juha Juoni, Helsingissä 31.12.2023

8.1.2024 korjaus:
Kappaleen "Kausi numeroina" peli- ja maalimäärät sekä maaliero ja Radulovicin kauden aikana tekemien maalien yhteismäärä.