Mika Nurmela (2007)

Monta pelipaikkaa ja muutama vapari

Pitkällä urallaan muun muassa Saksan ja Hollannin pääsarjoissa menestynyt Mika Nurmela on tottunut taipaleensa aikana monituhatpäisiin fanikatsomoihin. Vaikka suomalainen kannattajakulttuuri kehittyykin vuosi vuodelta, ei aivan moisiin lukemiin ylletä kotimaamme sarjoissa. Kaikesta huolimatta HJK:n kapteeni arvostaa myös hieman pienimuotoisempaa kannattajatoimintaa.

- On aivan samantekevää onko katsomossa kaksikymmentä vai kaksikymmentätuhatta kannattajaa. Jalkapallo ilman katsojia ja kannattajia on aivan eri lajinsa, vahvistaa maajoukkueeseenkin palannut Nurmela.

Kannattajat pitävät ääntä katsomoissa, kapteeni Nurmela vastaavasti kentällä. Oulun murre kaikuu täydelläkin stadionilla. Paitsi puhumalla yrittää joukkueen kokenein pelaaja antaa esimerkkiä nuoremmilleen myös tekojensa kautta.
- Yritän näyttää esimerkkiä muille tekemiseni kautta. Johtajuus ja uskallus olla äänessä ovat luonnollisia ominaisuuksia. Ne syntyvät kokemuksen kautta, kertoo joukkueen kippari.

Klubin joukkue on yhdistelmä nuoruutta ja kokemusta sekä kotimaista ja kansainvälistä verta. Nurmelan mukaan joukkue on kuitenkin yhtenäinen ja kommunikaatio pelaa hyvin myös ulkomaalaisten pelaajien kanssa.
- Medo puhuu jo sujuvaa suomea, Rudi ja Kabba taitavat englannin salat ja Nassenkin kanssa ollaan selvitty kansainvälistä kieltä käyttämällä, vahvistaa Nure.
- Ulkomaalaiset ovat tulleet vahvistamaan joukkuettamme ja he tekevät kaikkensa HJK:n menestyksen eteen. Meidän tehtävämme on saada heidät tuntemaan olonsa kotoisaksi ja tervetulleeksi.

Klubin ja maajoukkueen entinen päävalmentaja Antti Muurinen kertoi ammoisen tappiollisen Romania-ottelun jälkipyykeissä luottavansa jatkossakin Nurmelan erikoistilannetaitoihin, olihan Nurella ollut muutama hyvä vapari. Toistaiseksi maaliverkot eivät ole HJK:n peleissä heiluneet Nurmelan vapaapotkujen seurauksena.
- Uskon ja toivon että tällä kaudella isken vihdoin sen vaparimaalin myös sinivalkoraitapaidassa.

- En koskaan ole kuitenkaan ollut varsinainen maalintekijä. Urani tärkeimpiä osumia ovat olleet kenties Armenia- ja MyPa -pelien voittomaalit, molemmat täällä Finskillä. Ei minua mihinkään joukkueeseen ole hankittu maaleja tekemään, jos hankittaisiin, niin se joukkue tuskin pärjäisi kovinkaan hyvin, naurahtaa Nurmela.

Paitsi monipuolinen erikoistilanneosaaja on Mika Nurmela myös monipuolinen pelipaikkansa suhteen. Uralla ovat tulleet tutuiksi niin oikean laitahyökkääjän, laiturin ja laitapakin kuin keskikenttäpelaajankin tontit. Kaikki niistä maistuvat kaikkiruokaiselle oululaiselle.
- En varsinaisesti ajattele pelipaikkaani. Pystyn pelaamaan juuri sillä paikalla, jolla joukkue minua eniten tarvitsee. Oli paikka mikä tahansa tulee minun suoriutua tehtävistäni hyvin, muistuttaa todellinen joukkuepelaaja.

- Toivon kannattajilta kannustusta niin hyvinä kuin huonoinakin hetkinä. Suurin apu kannustuksesta on silloin, kun hetki on todella huono, päättää Nurmela.

Lauri Kervinen / Forza HJK