Juha Karjalaisen haastattelu maaliskuussa 2010

Toimit monta vuotta HJK:n maalivahtina. Paras muistosi Klubin veräjänvartijana?

- Kyllä se on ehdottomasti vuoden 1990 Suomen mestaruus! Pelasin silloin oikeastaan ensimmäisen kerran Klubin ykkösveskarina ja tunne oli huikea kun viimeisen ottelu päätyttyä kaulaan laitettiin mestaruusmitali! Kausi oli muutenkin aika erikoinen, koska silloin Suomen mestaruus ratkaistiin ensimmäisen ja toistaiseksi ainoan kerran pudotuspeleillä (!). Tiputimme ekalla kierroksella Aaltosen Mikan johtaman TPS:n, tokalla Litin Reippaan ja finaaleissa suoraan kahdessa ottelussa edellisen vuoden mestarin Kuusysin.

Millaista kannattajakulttuuri oli tuohon aikaan?

- Ihan hienoa mutta varsinaiset seurojen omat kannattajaryhmät puuttuivat. Mun mielestä ns. normaalit katsojat pitivät enemmän meteliä siihen aikaan kuin nykyisin.

Millaisena näet HJK:n tilanteen maalivahtiosaston kannalta? Entä maajoukkueen, onko Jässin jälkeen tulossa hyviä veskareita?

- HJK:n maalivahtitilanne on mun mielestä erinomainen, sillä ykkösmaalivahti Ville Wallen on erittäin hyvä, varma ja kokenut byyrari. Selkeä johtajatyyppi ja kapteeni! Klubin maalivahtivalmentaja ja Villen kakkonen Jani Viander on myös aina hyvässä kunnossa ja pystyy varmasti "tuuraamaan" tarvittaessa Villeä. Klubin maalivahtiosasto on varmasti liigan kokenein ja sen varaan voi laskea paljon!
- Maajoukkueen osalta tilanne on auki ja ykkösveskarin paikka on tarjolla sitä eniten haluavalle. Paikasta skabaavat varmasti ainakin nuoremmasta kaartista Tomi Maanoja, Niki Mäenpää, Anssi Jaakkola sekä Jukka Lehtovaara. Tanskassa pelaava Lucas Hradecky voi myös nousta mukaan A-maajoukkueympyröihin. Tällä hetkellä laittaisin roponi likoon Tomi Maanojan puolesta, mikäli hän nousee takaisin AIK:n ykkösveskariksi.

Toimit nykyisin Palloliiton turvallisuuspäällikkönä. Kun huuhkaja keskeytti "pitch invasionilla" ottelun oliko kyseessä urasi hankalin hetki? Kaikkeen ei ilmeisesti voi varautua?

- Kyllä se oli kieltämättä vähän hankala tilanne. Bubin oleskelu stadionilla oli toki jo ennakkoon tiedossa ja varauduimme pelastusviranomaisten kanssa erilaisiin Bubin aiheuttamiin ongelmatilanteisiin, mm. linnun kiinniottoon A-katsomosta. Kyllä Bubi olisi saatu kentältäkin pois, mutta se olisi varmasti ollut hankalaa ja aikaa vievää. Onneksi fiksu lintu selvitti itse tilanteen poistumalla ottelusta omin voimin.

Palloliiton turvallisuusmääräysten mukaan järjestyksenvalvojalla on oikeus poistaa ottelutapahtumasta henkilö, joka meluaa. Mitä tällä tarkoitetaan?

- Pelkkä meluaminen ei luonnollisestikaan aiheuta ottelusta poistamista vaan käyttäytymiseen tulee liittyä muitakin ottelun järjestystä tai turvallisuutta vaarantavia elementtejä kuten esimerkiksi voimakas päihtymys tai aggressiivinen käytös.

Samoissa määräyksissä lukee: "Tarkastuksen suorittamiseksi henkilö voidaan määrätä kulkemaan metallinilmaisimen kautta. Röntgenlaitetta saa käyttää ainoastaan tavaroiden tarkastukseen." Onko koskaan ollut harkinnassa metallinilmaisimet ja röntgenlaitteet sisääntuloporteille?

- Ainoastaan kerran kun pelasimme vuonna 2008 harjoitusmaaottelun Israelia vastaan Ratinassa. Se peli hoidettiin kuitenkin perinteisesti. Tiedän, että kun Haka pelasi vuonna 2001 Maccabia vastaan Tehtaan kentällä Euro Cup-pelin, kaikki katsojat joutuivat kulkemaan metallinilmaisimien läpi stadionille tullessaan. Samoin Moskovassa 2008 kaikki suomalaisfanit kulkivat metallinilmaisinporttien lävitse fanikatsomoon. Tällä hetkellä tällaisia suunnitelmia ei ole Suomen kentille.

Montako kertaa sinulta on kysytty miksei katsomoon voisi saada tuoda soihtuja ja savuja?

- Aivan liian monta kertaa.

Turvallisuusmääräyksiä tulkitaan eri paikkakunnilla eri tavalla. Joillakin paikkakunnilla ei katsomoon saa viedä edes heilutettavia lippuja, toisilla taas saa suuriakin. Sama juttu mm. paperisilpun ja konfettitykkien kanssa. Onko suunnitelmissa saada selkeät pelisäännöt tähän kannattajia vaivaavaan ongelmaan?

- Ehdottomasti. On kaikkien etu, että säännöt ovat samanlaiset ja että niitä toteutetaan samalla lailla kaikilla stadioneilla. Tulen ottamaan asian esille liigajoukkueiden turvavastaavien kanssa ennen kauden alkua.

Mikä on kotimaisissa jalkapallo-otteluissa mielestäsi suurin turvallisuusuhka tulevaisuudessa?

- Mitään merkittäviä uhkakuvia ei ole näköpiirissä mutta totta kai mua jonkin verran huolestuttaa muutamien faniryhmien vihamielisyys toisiaan kohtaan. Tilanteen kehittymistä seurataan luonnollisesti koko ajan niin seura- kuin viranomaispuolella.

Terveisesi HJK:n kannattajille?

- Pitäkää ääntä, kannustakaa reilusti ja tuokaa lisää fiilaria katsomoihin niin kotona kuin vieraissa!

Mestaruusjuhlat 1990. Maalivahti Juha Karjalainen kuvassa toinen vasemmalta.