Berat Sadik arvostaa luovuutta ja kauneutta

1. Miten sopeutuminen HJK:hon on sujunut?

Kaikki on lähtenyt erittäin hyvin rullaamaan täällä, en löydä asioita mistä voisi valittaa.. Kaikki näyttää hyvältä täällä... Myöskin toimiston naistyöntekijät ;)

2. Mitkä asiat koet vahvuuksisi hyökkääjänä?

Ehkä vahvuuteni on sellainen tietynlainen luovuus, en ole mielestäni liian "kaavamainen", eli teen asioita, mitkä on vaikea ennalta vastustajan ennakoida.. Ja sit pallonpitämisessä omalla joukkueella, mikä on tärkeää.. Sit ne maalit ;)

3. Mitä hyökkäysominaisuuksissasi haluaisit vielä erityisesti parantaa?

Haluaisin parantaa fyysisiä ominaisuuksia eli voima, lähtönopeus ja ponnistus ja niitä varten palkkasin talveksi oman fysiikkavalmentajan ja mielestäni hänestä ollut paljon hyötyä. Hyökkääjänä ku on niin teen aina extra-treeniä maalientekemisessä.

Berat Sadik liittyi HJK:n edustusjoukkueeseen vuodenvaihteessa 2011

4. Minkälainen kokemus oli pelata Suomen paidassa arvoturnauksessa, eli alle 21 vuotiaiden maajoukkueen kanssa EM-turnauksessa?

Aivan mahtava kokemus vaikka ei tuloksellisesti saatu mitä haettiin, mutta muuten hienoja pelejä pelattiin. Oli mahtavaa ku oli niin hieno kannustus peleissä ja Suomessakin seurattiin mielenkiinnolla meidän otteita. Oli mahtava päätös meidän ikäluokan rupeamalle u21:ssä.

5. Olet pelannut ulkomailla Arminia Bielefeldin paidassa Saksassa ja Zulte Waregemissa Belgiassa, Pelaaminen kovissa sarjoissa on varmasti kehittänyt. Kerrotko jotain ajastasi siellä?

Aika ulkomailla on kehittänyt mua valtavasti, niin pelaajana kuin myös ihmisenä. Se ei mennyt niinkuin olin suunitellut johtuen erinnäisistä asioista mm. Kahdesta vuodesta n. puolet olin sivussa loukkaantumisten takia ja tietenkin kovempi kilpailu kuin mitä olin luullut jne. Mut en halua selitellä mitään, se reissu tuli tehtyä ja päivääkään en kadu, että sinne lähin.. Se reissu on antanut minulle valtavasti.

6. Olet 24-vuotias pelimies, HJK on varmasti vain välitavoite urallasi eteenpäin. Missä  sarjassa haluaisit pelata seuraavaksi?

Kyllä, tulin HJK:hon koska mielestäni tämä seura on mahtava näyteikkuna pelaajille, paljon kansainvälisiä pelejä, kovaa kilpailua ja hyvä organisaatio. Oli vaihtoehtoja myös jäädä ulkomaille, mut en halunnut olla liian ahne vaan otin järjen käteen ja mietin mikä on uralleni parasta ja päädyin HJK:n ja uskon, että valinta oli oikea. Saksassa olosta tykkäsin suuresti, kaikki siellä, mikä pyörii jalkapallon ympärillä on hienoa ja toivon, että joku päivä palaan sinne.

7. Löytyykö suosikkijoukkuetta Euroopan suuremmista sarjoista?

FC BARCELONA!!!

Berat Sadik U-21 joukkueen paidassa Valko-Venäjää vastaan 6.6.2009

8. Olet viimeistellyt viisi maalia liigacupissa Klubille tähän mennessä. Jatkuuko sama tahti myös liigassa? Oletko asettanut jonkinlaisen maalimäärätavoiteen Veikkausliigaan?

Tosiaankin hyvin on lähtenyt kulkemaan ja maaleja on syntynyt kivasti. Mä teen joka päivä töitä sen eteen, että minkä pelipaidan ikinä puenkaan niin pystyn omalla panoksella auttaa joukkuetta. Maalimäärää en ole asettanut vaan aina lähden siitä liikkeelle, että kun joukkueen peli kulkee niin itsekin pääsen parhaiten silloin näkyville.

9. Mestaruus lienee selvä tavoite seuralle ja sinulle pelaajana. Onko HJK:n tämän kauden liigajoukkueella mahdollisuus päästä Mestareiden liigan tai Eurooppa liigan lohkovaiheeseen?

Meille kelpaa vain mestaruus. Tietenkään se ei ole itsestäänselvyys, vaan meidän pitää tehdä joukkueena paljon töitä sen eteen joka pelissä. Mielestäni tässä joukkueessa on niin paljon laatupelaajia, että en näe mahdottomuutena että mentäisiin Euroopassakin pitkälle... Kaikkien pitää olla myös henkisesti vahvoja sen tavoitteen saavuttamiseksi.

10. Minkälaisia mietteitä Jari Litmasen liittyminen HJK:n harjoitusrinkiin on synnyttänyt?

Kun Antti tuli kysymään mietteitä Jarin mahdollisesta liittymisestä mukaan niin totesin, jos saumaa on hankkikaa hänet hinnalla millä hyvänsä! Olen ollut onnekas, että olen saanut pelata ja treenata hänen kanssaan paljon ja eritoten oppia häneltä paljon. Maaginen pelaaja, joka noinkin vanhana( Sori Jari jos luet tämän ) pystyy esittämään maailmanluokan otteita.

11. Tunteita vastustajan ja omien parissa herättävät pelaajat ovat aina tervetullut lisä Veikkausliigakentille. Muistatko vielä sen liigacupin pelin, jossa juoksit tuulettamaan maalia HJK-fanien eteen FC Lahden paidassa?

Muistan kyllä tapahtuman nyt, kun mainitsit. Muistelisin että sain jotain huutoa sieltä päin pelin aikana ja siinä mielentilassa ajattelin kuittaa takas. Ei siinä sen kummempaa. Kun pelaan missä tahansa haluan, että oman joukkueeni fanit nauttivat mahdollisimman paljon ja jos se vaatii pientä kuittausta vastustajalle niin teen sen. Ja nyt teen asiota teille, että tulette nauttimaan... Vaikka kuittailemalla vastustajan faneille ;)

Ps. Toivotan kaikille oikeen hyvää kevättä ja muistakaa kannustaa ja kovaa. Sinivalkoiset liput korkealla!! Nautitaan kaudesta yhdessä.

Berat Sadikia haastatteli Tuomas Borg

Berat Sadik maalaa liigacupissa HJK:lle kaudella 2011.