Sebastian Sorsa (2009)

Sebastian Sorsa haastattelu kesäkuussa 2009

Miten päädyit Leedsiin?

- Tuli agentin kautta testileiritarjous, etsivät silloin laituria. Olin siellä viikon ajan, pelasin myös yhdessä treenimatsissa ja viikon jälkeen ilmoittivat haluavansa mut. Olin sitä ennen Maken kanssa GAIS:n testissä. Make oli kanssa Leedsin leirillä mukana, mutta loukkaantui heti ekoissa treeneissä.

Et päässyt siellä kentälle, miksi?

- Kahden ensimmäisen kuukauden aikana siellä vaihtui koko valmennusporukka. McAllisterin systeemissä pelattiin keskikentän timantilla ja ei ollut laitureita lainkaan pelisysteemissä.

Entäs Hamiltoniin?

- Skotlannin 1. divarin jengi olisi halunnut myös ja 1 League 1 joukkue olisi kanssa halunnut. Päätin sitten kuitenkin lähteä Skotlantiin Hamiltoniin, koska se pelasi pääsarjassa. Ekat pelit siellä meni tosi hyvin. Toka vika peli Aberdeenia vastaan oli paras, valmentajakin kehui kentän parhaaksi. Vikassa pelissä ei sitten niin hyvin mennytkään, en saanut lainkaan palloja ja juoksin kokoajan pallon perässä. Seuraavat 5 peliä sitten menikin katsomossa. Alkuun siellä ollessa oli tosi hyvä fiilis, olin tosi innostunut, mutta fiilis myös tippui nopeasti.

Mitä opit ulkomailla ollessasi?

- Opin, että Suomi on hyvä paikka asua. Englantia totta kai opin paremmin. Sen huomas, että suomalaiset yleisesti kaipais uskaltautumista lähteä mukaan asioihin, opin iteki heittäytymään mukaan. Opin olee aito ja luonteva, huolehtimaan itestäni ja kai siellä henkinen kanttikin kasvoi. Futaajana uskon kehittyneeni, kun pääs pelaamaan hyvien pelaajien kanssa ja pelikäsitys parantunut, kun pääs seuraamaan hyviä pelaajia.

Näetkö paluun Klubiin uutena mahdollisuutena vai takapakkina?

- Uus mahdollisuus ehdottomasti, tosi hyvin mielin palasin takas. Vielki on tavotteet korkealla oman uran suhteen ja tää on hyvä paikka näyttää lisää osaamistaan, onhan Klubi Suomen suurin seura. Koko ajan tuntunut paremmalta ja paremmalta ratkaisulta.

Alkukauden peliesitykset ovat olleet joukkueen osalta todella ailahtelevia, miksi?

- Ailahtelevat esitykset… Hyvä kyssäri, itekin oon aika paljon pohtinut mikä siinä on. Toki alkukaudesta luonnollisesti pientä ailahtelua, mutta nyt ei enää saisi olla. Tietty vastustajallakin on tekemistä sen asian suhteen, jotkut vaan prässää paljon kovempaa ja paremmin, mutta kyllä varmaan omillakin pelaajilla on ollut asiaan vaikutusta. Matseissa on kentälle mennessä ollut aina hyvä fiilis, mutta sitten jostain syystä se peli ei ole vain lähtenyt kulkemaan, en tiedä mistä johtuu.

Miten Temen poissaolo on näkynyt kentällä ja kentän ulkopuolella?

- Teme on profiilipelaaja, pitää jätkät hereillä omalla esimerkillä. Ite oon nyt koittanut vähän ärjyä, mutta ei se tuu yhtä luonnostaan. Kylhän se nyt on mukana treeneissä aukomassa päätä ja luomassa henkeä, mutta kyllä treeneissä on ollut hyvä taso muutenkin. Pitää jaksata treenata ilman perseelle potkimista. Totta kai Teme on tärkeä pelaaja, mutta pitää tulla toimeen ilman. Nyt kentällä on Ville ja Medo, joista molemmat pystyy omalla olemuksellaan ottaa johtajanroolia.

Mitkä ovat joukkueen ja henkilökohtaiset tavoitteet tälle kaudelle?

- Joukkueen tavoitteet totta kai menestys kaikissa kansallisissa kisoissa ja Euro-kentilläkin ois kiva myös menestyä. Pettymyshän se on, jos ei voiteta mestaruutta. Henkilökohtaiset tavoitteet on ottaa vastuuta ja olla yksi joukkueen tärkeimmistä pelaajista.

Mitä tekisit urallasi toisin jos voisit?

- Treenannu enemmän oikeita asioita, ihan perusharjoitteita omalla ajalla. Varmaan myös henkisiä harjoitteita, ois valmiimpi haasteiden edessä. En kiirehtisi ulkomaille, siellä meni miten meni, mutta itsestä riippumatta, mutta en kadu menoa. Junnuvuodet meni just miten pitikin, 15-18 vuotiaana olin tosin vähän jäljessä kehitystä.

Miten päädyit jalkapallon pariin?

- Snadina mutsi halus tietää mitä haluan harrastaa. Sanoin haluavani pelata futista. Aina ollut selkeetä se, että haluu pelata. On kyl kiva, kun sain tästä ammatin, tosi kiva duuni, paras mahdollinen.

Mitä pelaajauran jälkeen?

- Uran jälkeen? Pahoi kysymyksiä. Oon Haaga-Heliassa, syksyllä pitäisi alottaa opiskelut, haluun siel opiskella. Se on kaupallista alaa. En tiedä haluisinko pelaajauran jälkeen vielä futiksen parissa toimia.

Miten vietät vapaa-aikasi?

- Aika paljon täällä Suomessa vietän aikaa tyttöystävän kanssa ja parin pienemmän sisaruksen kaa pelaillaan ulkopelejä, samoin ystävien kanssa tulee vietettyä aikaa. Ihan normaalia elämää siis. Yksin ollessa luen kirjoja, just luin Becksin elämänkerran. Ennen ulkomaille lähtöä tuli pelattuu viel aika paljon pelikonsoleita, mutta se on nyt jäänyt, en oo tainnu vielkää ottaa Xboxia pois muuttolaatikosta.

Milloin tulee seuraava maali?

- lahia vastaan. Tai jos ei sitä vastaan, niin laita sit siihen se oikee joukkue. Sen oppinu tällä kaudella, että jos oon yksin läpi, niin en syötä.

Terveiset kannattajille?

- Tosi arvokasta duunia teette.

Seba leipoi maalin Pietarsaaressa.